فرآیندهای بالادستی

برای تولید داروهای زیستی دو مرحله اصلی فرایندهای بالادستی و پایین دستی وجود دارد. مرحله بالادستی فرایندی است که در آن داروهای زیستی با استفاده از سلول هایی که با تکنولوژی DNA نوترکیب به دست آمده است، تولید می گردند.

غالب داروهای زیستی پروتئین هایی هستند که توسط سلول های میزبان تولید می گردند. سلول های حیوانی و میکروبی با توجه به دلایل متنوعی برای تولید یک محصول دارویی زیستی به عنوان سلول میزبان  مورد استفاده قرار می گیرند.

از میکروب ها به دلایل زیادی قادر نیستیم به عنوان سلول میزبان به راحتی استفاده کنیم. خیلی از مولکول ها بزرگتر و پیچیده تر از آن هستند که بتوان در سیستم پروکاریوتیک باکتری یا حتی رده های پایین سلول های یوکاریوتیک مانند مخمر و قارچ تولید شوند. بیومولکول های پیچیده مانند مونوکلونال آنتی بادی ها یا مولکول هایی که ساختارهای پیچیده قندی دارند نیاز به فرایند های اصلاح پس از ترجمه (PTM)دارند که فقط با استفاده از سلول های حیوانی امکان پذیر است. ساختار قندی این بیومولکول ها جهت کارکرد زیستی و فارماکوکینتیکی آنها بسیار مهم است.

سلول های حیوانی رایجترین سلول های میزبان برای تولید پروتئین های نوترکیب با کاربرد بالینی هستند زیرا که سیستم PTM و تاخوردگی که توسط این سلول ها ایجاد می شوند مشایه پروتئین های طبیعی بدن انسان هستند.

شرکت سیناژن صاحب تکنولوژی فرایند های بالادستی به شرح زیر می باشد:

تکنولوژی بیان که شامل انتخاب کلون سلولی با ظرفیت تولید بالا  با استفاده از تکنولوژی DNA نوترکیب و ایجاد بانک سلولی مادر(MCB) و بانک سلولی پای کار (WCB) تحت GMP می باشد.

تکنولوژی بهینه سازی محیط های کشت مرحله رشد، انتخاب خوراک و بهینه سازی رژیم خوراک دهی که منجر به رسیدن به غلظت بالای سلول های حیوانی در مرحله رشد و تولید پروتئین با الگوی مناسب ساختار قندی می شود.

همچنین ما به دو سیستم کشت سلول و تولید بیوداروها مجهز شده ایم. یکی به عنوان سیستم کشت غلطان که ما را قادر به کشت در بطری های غلطان می کند.

در سیستم بیوراکتور سلول ها در بیوراکتورهای مرحله مایه تلقیح تکثیر و در نهایت به بیوراکتور نهایی جهت تولید منتقل می شوند. ظرفیت نهایی تولید در سیستم بیوراکتور تا 15000 لیتر افزایش مقیاس یافته است.

 

فرایند های پایین دستی

دومین مرحله از پروسه تولید داروهای بیولوژیک، مرحله فرایند های پایین دستی می باشد که قبلا به آن اشاره شد.

بازیابی یک ماده بیولوژیک از سوپرناتانت سلولی یکی از مهمترین قسمتهای فرایند تولید محصولات بیوتک می باشد که خود شامل جداسازی سلولها، مراحل خالص سازی، غیرفعال سازی ویروسی و فیلتراسیون نهایی می باشد.

بطور معمول محصولات بیولوژیک طی یک سری از مراحل خالص سازی متوالی  تولید می شوند. این مراحل معمولا به ترتیب شامل گرفتن پروتئین هدف  و خالص سازی اولیه، حذف بخش عمده ناخالصی های موجود و در نهایت جدا کردن فرم های نامطلوب پروتئینی از مولکول دارویی مورد نظر می باشد.

متد های مختلف کروماتوگرافی شامل انواع زیر می باشد:

کروماتوگرافی تمایلی

کروماتوگرافی تعویض یونی

کروماتوگرافی بر اساس برهمکنش های  آبگریز

فیلتراسیون ژلی

همچنین فرایند غیرفعال سازی ویروسی  بخش مهمی از فرایند های پایین دستی در تولید داروهای بیولوژیک می باشد.

ما در شرکت سیناژن آخرین تکنولوژیهای روز دنیا را بکارگرفته ایم تا محصولات تولیدی با بهترین کیفیت و بالاترین خلوص در انطباق با معیارهای تعریف شده روز دنیا باشد.

 

فرمولاسیون و پرکنی

واحد فرمولاسیون و پرکنی شرکت تولیدی تحقیقاتی سیناژن با بهره گیری از کارشناسان مجرب و آموزش دیده و بیش از یک دهه تجربه درزمینه فرمولاسیون و تولید محصولات تزریقی، در تولید فرآورده نهایی داروهای بیولوژیک فعال می باشد. واحد فرمولاسیون و پرکنی شرکت تولیدی تحقیقاتی سیناژن دارای سه ساختمان مجهز به فن آوری پیشرفته و تجهیزات با کیفیت و دقیق درمجموع دارای 5 خط تولید فرآورده نهایی تزریقی شامل:

 ساختمان SD1 دارای یک خط پرکنی ویال (مایع و لیوفیلیزه) و یک خط پرکنی سرنگ ،

ساختمان SD2 دارای یک خط پرکنی ویال (مایع و لیوفیلیزه) ویک خط پرکنی سرنگ

و ساختمان SD4 دارای یک خط پرکنی کارتریج می باشد.

کلیه عملیات مربوط به تولید فرآورده نهایی در واحد فرمولاسیون و پرکنی در شرایط آسپتیک و با حساسیت بالا منطبق بر اصول GMP دراتاق های تمیز و کنترل شده صورت می پذیرد.

تجهیزات پیشرفته خطوط پرکنی قادر به  تولید ویال در حجم های(0.5 تا 50 سی سی)، سرنگ در حجم های (0.5 تا 1.5 سی سی ) و کارتریج در حجم های(0.3 تا 3 سی سی) در تعداد 1000 تا 75000 عدد می باشد.

کنترل کیفیت

در آزمايشگاه كنترل كيفيت سيناژن تست هاي بسيار دقيقي به طور دائم به روي انواع متنوعي از نمونه ها ي مواد اوليه ، حين توليد، محصول اوليه و نهايي و نمونه هاي پايداري انجام مي شود.
كليه ي اين تست ها با مجهزترين و به روزترين تجهيزات و با روش هاي منطبق بر اصول بهينه ي توليد انجام ميشود تا همواره از كيفيت، اثر بخشي وامنيت داروها در بالاترين سطح ممكن اطمينان حاصل كنيم و مميزان داخلي ما حفظ بالاترين كيفيت ممكن را تضمين مي كنند. ما تمام تلاش خود را در انجام رسالت خويش به كار مي گيريم و الويت ما بيماران هستند.

تضمین کیفیت

فعالیت های کیفی ما در واحد تضمین کیفیت در برگیرنده تمامی فرایندهای ساخت می باشد که از زمان دریافت مواد خام اولیه آغاز می شود و تا اتمام محصول نهایی مورد استفاده توسط مصرف کننده ادامه می یابد تا از حصول نتایج مورد انتظار اطمینان حاصل گردد. واحد تضمین کیفیت سیناژن مسئولیت مستندسازی، معتبرسازی، بازرسی و ممیزی و آزادسازی محصول را بر عهده دارد و این وظایف را بر اساس آخرین راهنماهای PIC/s، ICH و WHO انجام می دهد. سیناژن در سال 2000 موفق به دریافت گواهی ISO 9001 در سیستم مدیریت کیفی شد و به ترتیب در سال های 2005 و 2010  گواهی ISO 13485 در مدیریت کیفیت تجهیزات پزشکی و جایزه ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت ایران را دریافت کرد. در طی این سال ها سیناژن نه تنها گواهی های کسب شده را حفظ نموده، بلکه گواهی های ارزشمند دیگری از جمله ISO 14001، ISO 18001، ISO 10002 و ISO 10015 را نیز کسب کرده است.

 

 

تیر1398 / /
مطالب مرتبط: